skip to Main Content
Vi forsøger at tage godt imod nye spillere. Der er altid mulighed for at aftale prøvespil før indmeldelse.

Træner hilsen

Kære alle talenter, forældre, venner og bekendte.

Det er jo desværre en lidt kedelig tid vi går igennem i øjeblikket, og tennistræning må vi jo nok desværre indse først bliver når vi går udendørs.

For alligevel at kunne få aktiveret kroppen – og derigennem også sindet, så især dem der er hjemme fra skole stadig kan finde lidt energi til hjemmestudierne – har jeg her nogle forslag til Jer.

Det ene af forslagene er det fysiske – og kræver nok historien bag denne serie øvelser, jeg vedlægger her til Jer.

I 2001 led jeg alvorligt af begyndende diskusprolaps og deraf problemer med iskias – det var ret smertefuldt og bare 15 min i bil gav mig store kramper, som kun kunne overvindes ved at smide bilen ind til siden og komme ud og strække mig op ad bilen.

Jeg skal ikke bebyrde Jer med alle de indledende aktiviteter men springe direkte til løsningen – Jeg kom på rygskole,  2×4 timer hver uge med fysisk træning og visualiseringsteknik som smertebehandling. Efter 3 måneder var jeg aktiv på tennisbanen igen.

Jeg begyndte at reflektere over det forløb jeg havde været igennem, og sagde til mig selv, at der måtte kunne udvikles et program til den travle forretningsmand, som kunne udføres på meget kort tid, så den fysiske træning ikke blev overset grundet travlhed.

Jeg udviklede derfor et program baseret på de øvelser jeg havde lært på rygskolen – krydret med lidt Yoga – som kun varede max 10 minutter, som man kunne udføre hver morgen når man stod op. Jeg udfører selv dette program hver morgen, og har ikke haft rygproblemer siden rygskolen. Dette program har jeg vedlagt herunder illustreret af en god ven som er tegner – John Buchwald.

Sammen med dette program foreslår jeg, at i går en tur med hunden – også selvom I ingen har. Jeg selv går med min 3-4 gange om dagen i øjeblikket af ca 40 min varighed – udover at få en masse frisk luft, som er godt for tankevirksomheden, møder man en masse venlige mennesker – på afstand selvfølgelig – som man udveksler lyse hilsener med. At ønske folk en god dag er altid godt.

Af andre ting så roder jeg i øjeblikket med følgende :

  1. ser og læser en masse om tennis – SURPRISE
  2. lærer Fransk on-line – jeg kan anbefale Rosetta Stone
  3. er i gang med at genopfriske mine grafiske kurser on-line – der findes en del på YouTube
  4. leger lidt med tegning og illustration on-line – også Youtube
  5. får løst en del Sudoku og Kakuro – begge findes på nettet
  6. løser en del kryds og tværs
  7. er ved at forberede nogle tennis øvelser, som mine elever komme til at nyde glæde af
  8. underviser mit barnebarn – når hun altså vil
  9. træner min hund i forskellige færdigheder

Så som I ser er der både lidt til krop og sjæl, og jeg håber I kan bruge nogle af disse ideer jeg har fremlagt og også min 10 min træning, som vist på billederne og her er beskrivelsen :

  1. start med at strække ryg, ved at strække armene ud eller op – evt. gør det i en døråbning
  2. lig på alle 4 og skyde ryg som en kat og skift med at sænke maveregionen
  3. 60 armbøjninger (hvis ikke I kan tage 60 i starten, så tag hvad I kan og øg med 1 om dagen)
  4. lig fladt på bryst mave men hæv jer med overarm/albuer så ryggen bliver en lille baglæns bue
  5. op og lig i planke – jeg har udvidet denne øvelse så både ryg, mave og vrist bearbejdes – så jeg tæller til 60 i planken mens jeg ligger på forsiden af fødderne og tæerne, derefter tæller jeg til 100 mens jeg ligger med fødder og tæer den anden vej Igen tag hvad I kan og øg langsomt)
  6. samme øvelse som 4 dog denne gang med strakte arme så ryggen bøjes endnu mere bagover – denne kaldes også Cobraen, idet man illuderer en cobra på vagt
  7. nu ligges der i Allah stilling, så ryggen bøjes den anden vej. mens i ligger der kan i evt. strække Jer lidt mere ved at hive Jer fremad med fingrene
  8. sæt Jer derefter med knæene bøjet ind under Jer og med ret ryg
  9. sæt Jer nu med strakte/let bøjede ben og stræk hænderne ned til tæerne, når I har hænderne på tæerne strækkes tæerne et par gange således at i får forøget strækket på lårbasserne
  10. sidste øvelse er en håndstand – ryg i gulv, støt hofter med hænderne og stræk benene så lang op i luften som I kan. Dine øvelse har jeg senere udvidet med at tage den ene fod til det  knæet på det andet ben og bøje det så man rigtig mærker det i lår/lægge – derefter lav det med modsatte ben

Håber I får en rigtig god fornøjelse med dette, ser frem til at møde mange af Jer igen

Back To Top